AC
In het Engselse district Surray bouwt AC sinds 1908 auto's. Naast driewieler bestelwagens (vandoor de naam AC voor Augo Carrier) bouwde men steeds sportieve, luxe wagens. Met de door de Amerikaan Carrol Sheiby gecreëerde Cobra werd het merk wereldberoemd. De originele AC Cobra's zijn inmiddels erg hoog geprijsde klassieke sportwagen. Sinds 1987 is het bedrijf in handen van Ford en daarom treffen we in de nieuwste AC Ace van '93 en de Cobra MK III van '90 dan ook een Ford-motor aan. De peperdure sportwagens worden nog streeds mondjesmaat verkocht.
AC ACE & ACE 2.6
In 1953 kwam AC met een nieuw model uit. Het was de AC Ace die door de beroemde designer John Tojeiro ontworpen was en die door een oude en vertrouwde, maar al voor de oorlog ontwikkelde, 2 liter zescilinder OHC-motor aangedreven werd. In 1955 kreeg de wagen een nieuw chassis met rondom onafhankelijke vering. Vanaf 1956 was cle Ace ook leverbaar met een Bristol-motor (zie onder). Vanaf 1961 bouwde de fabriek ook door Ruddspeed getunede Ford Zephyrmotoren in.
Aantal cilinders: 6
Clilinderinhoud in cm3: 1991 en 2553
Vermogen in pk bij toeren/minuut: 75/4500 -70/5500
Topsnelheid in km/uur: 155-200
Carrosserie/Chassis: aluminium/buizenchassis
Uitvoering: roadster
Productiejaren: 1953-1963 en 1961-1963
Productie-aantallen: 223 en 37
AC ACECA
Als tegenhanger tot de open AC Ace kwam in 1955 de AC Aceca als coupé op de markt. Technisch waren de beide modellen identiek en ook in aanschafprijs waren ze vrijwel gelijk. Tegenwoordig niet meer, want de open uitvoering is veel meer gezocht dan de coupé, ondanks het feit dat de 'derde deur' voor zijn tijd erg modern was. Originele exemplaren dienen van onderen goed geïnspecteerd te worden, aangezien in het chassi ook hout verwerkt is.
Aantal cilinders: 6
Cilinderinhoud in cm3: 1971
Vermogen in pk bij toeren/minuut: 120/5750
Topsnelheid in km/uur: 200
Carrosserie/Chassis: aluminium/buizenchassis
Uitvoering: roodster
Productiejaren: 1956-1963
Productie-aantonen: 463
AC BRISTOL
In 1956 kon de AC Ace ook met een 2 liter Bristol — een verbeterde versie van de oude BMW 328-motor — geleverd worden. De wagen heette nu AC Bristol, was goed voor een topsnelheid van 200 km/uur en in staat om in 9 seconden van 0 naar 100 km/uur t accelereren. Dat de wagen goed aansloeg bij het publiek bewijst het voor AC hoge productie-aantal. Tegenwoordig is de Ace-serie bij liefhebbers van exclusieve sportwagens zeer gewild.
Aantal cilinders: 6
Cilinderinhoud in cm3: 1971
Vermogen in pk bij toeren/minuut: 120/5750
Topsnelheid in km/uur: 200
Carrosserie/Chassis: aluminium/buizenchassis
Uitvoering: roadster
Productiejaren: 1956-1963
Productie-aantonen: 463
AC GREYHOUND
Van 1959. tot 1963 leverde AC een vierpersoons auto, de Greyhound. Hij was bestemd voor de AC-liefhebber die nu een gezin had en minstens twee kinderen op de achterbank wilde meenemen. Of vader dat financieel aankon, is een andere zaak, want in Engeland kostte de Greyhound tussen de £ 2670 en £ 2910, afhankelijk van de ingebouwde motor (normaal Bristol, maar Ford 2,6 en AC-blok ook mogelijk.). Ter vergelijking: een Jaguar E coupé kostte toen £ 2100.
Aantal cilinders: 6
Cilinderinhoud in cm3: 1971
Veretogen in pk bij toeren/minuut: 126/6000
Topsnelheid in km/uur: 185
Carrosserie/Chassis: Aluminium/buizenchassis
Uitvoering: coupé
Introductiejaren: 1959-1963
Productie-aantallen: 83
AC COBRA 260/289
Op de New Yorkse tentoonstelling van 1962 presenteerde de ex-coureur en kippenfokker Carroll Shelby zijn AC Cobra. Het was een geheel nieuwe versie van de AC Ace die het origineel volkomen in de schaduw zette. Shelby's recept was eenvoudig genoeg geweest: een Europese sportwagen met een Amerikaanse motor, in dit geval een Ford V8 met een inhoud van 4,2 en later 4,7 liter. De latere 289 Sports (1969) is een body van de 427 met de 'tamme' 4,7 liter motor. Daar zijn er 27 van gemaakt.
Aantal cilinders: V8
Cilinderinhoud in cm3: 4261 en 4727
Vermogen in pk bij toeren/minuut: 264/5800 en 300/5750
Topsnelheid in km/uur: 230-250
Carrosserie/Chassis: aluminium/buizenchassis
Uitvoering: roadster
Productiejaren: 1962-1963, 1963-1965
Productie-aantallen: 75 en 571
AC COBRA 427
Begin 1965 ontstond de AC Cobra 427, die in Amerika alleen nog maar onder de naam 'Cobra' aangeboden werd. Hij stond op een nieuw chassis met buizen die een grotere diameter hadden dan men bij de Cobra gewend geweest was. De vroegere bladveren hadden plaats gemaakt voor spiraalveren die de wegligging nog beter maakten. De Cobra 427 was niet alleen voor het dagelijks gebruik geschikt, maar ook voor de racerij. Dat bewees hij door in 1965 het wereldkampioenschap voor GT-constructeuren te winnen. Een legendarisch beest van een auto.
Aantal cilinders: V8
Cilinderinhoud in cm3: 6984
Vermogen in pk bij toeren/minuut: 425/6000
Topsnelheid in km/uur: 280
Carrosserie/Chassis: aluminium/buizenchassis
Uitvoering: roadster
Productiejaren: 1965-1968
Productie-aantallen: 306
AC 428
Voor de snelle zakenman bouwde AC in 1966 een coupé op basis van de Cobra. De wielbasis was voor deze gelegenheid van 229 tot 244 cm verlengd, waardoor er achterin de wagen plaats voor twee kinderen ontstond. De carrosserieën van de 428 kwamen uit Italië, waar ze door Frua, die ze ook ontworpen had, uit staalplaat geperst werden. De 428 is nu een zeldzame wagen, want van die paar die er gemaakt zijn, is een gedeelte tot de veel kostbaardere Cobra omgebouwd.
Aantal cilinders: V8
Cilinderinhoud in cm3: 6997
Vermogen in pk bij toeren/minuut: 350/4600
Topsnelheid in km/uur: 240
Carrosserie/Chassis: staal/buizenchassis
Uitvoering: coupé en roadster
Productiejaren: 1966-1973
Productie-aantallen: 51 en 29
AC 3000 ME
Voor de AC liefhebber was de 3000 ME een teleurstelling. Een prototype van de wagen was al in 1973 vertoond, maar de productie kwam pas zes jaar later op gang. In plaats van een krachtige Ford V8-motor voorin onder de motorkap vond men nu een dwars gemonteerde Ford V6-motor voor de achteras. (ME = Mid Engine). De introductie van de wagen viel midden in de oliecrisis toen niemand behoefte had aan een benzineslurpende coupé. Wellicht een van de redenen dat de wagen zo slecht verkocht werd.
Aantal cilinders: V6
Cilinderinhoud in cm3: 2994
Vermogen in pk bij toeren/minuut: 138/5000
Topsnelheid in km/uur: 200
Carrosserie/Chassis: kunststof/platformchassis
Uitvoering: coupé
Productie jaren: 1979-1984
Productie-aantallen: 82
AERO MINOR
Wie in de jaren direct na de Tweede Wereld oorlog oud genoeg was om interesse te hebben in auto's, die kent de Aero Minor zeker nog. Het was één van de eerste auto's die direct na de oorlog op de Nederlandse straten: kwam. Een product van een Tjechische fabriek die al voor de oorlog vliegtuigen en personenwagens bouwde. Een prototype van de Minor werd nog tijdens de oorlog in het geheim gebouwd en al in 1945 kon de serieproductie daarvan begonnen worden. Een paar jaar later was het korte succes alweer voorbij.
Aantal cilinders: 2
Cilinderinhoud in cm3: 615
Vermogen in pk bij toeren/minuut: 20/3000
Topsnelheid in km/uur: 90
Carrosserie/Chassis: zelfdragend
Uitvoering: coach en stationcar
Productie jaren: 1945-1952
Productie-aantallen: 14.100
Maak jouw eigen website met JouwWeb