Als je het goed bekijkt, begon de geschiedenis van TVR al in 1947 toen Trevor Wilkinson zijn eerste eigen autTVR
Als je het goed bekijkt, begon de geschiedenis van TVR al in 1947 toen Trevor Wilkinson zijn eerste eigen auto bouwde. Er volgden meer prototypen tot Wilkinson in 1954 zijn firma TVR, voorn Trevor, stichtte Zoals bij zijn vele concurrenten ging het ook bij TVR soms goed en soms slecht, maar onderaks alle financiële problemen die de firma meegemaakt heeft, bestaat ze ook nu nog.
Zoals zijn Engelse collega's bouwde ons zijn eerste productie-auto's naar een bekend recept: een gecompliceerd buizen-chassis met daarop een lichte kunststof car rosserie en een of andere motor erin. Niet typen brachten verbeterde chassis en nieuwe snufjes zoals schijfremmen in de Mk III. V de Amerikaanse markt ontstond een Mk II met een Ford-V8 motor. De wagen werd Griffith gedoopt naar zijn 'uitvinder' Jack Griffith.
Aantal cilinders: 4 en V8
Cilinderinhoud in cm3: 997, 1798 en 4727
Vermogen: 35/4600, 95/5400 en 271/6500
Topsnelheid in km/uur: 125,175 en 240
Carrosserie/Chassis: kunststof op buizenchassis
Uitvoering: coupé
Productiejaren: 1958-1967 en 1963-1965
(Griffith)
Productie-aantallen: Mk I: 100, Mk II: 400, Mk 90, Mk IV: 78, 1800S: 128 en Griffith 310
TVR VIXEN S1, S2, S3 & S4
De verschillende varianten van de Vixen werden, met uitzondering van de eerste 12 die een MG-motor hadden, alle met een FordCortina-motor afgeleverd. Vooral tussen de S1 en de S2 vond men grote verschillen wat de constructie betrof. Bij de S1 was de carrosserie op het chassis gelijmd terwijl hij bij de latere modellen geschroefd was, wat een restauratie natuurlijk vergemakkelijkt. Ook hadden de S2 en S3 de langere wielbasis van de Tuscan V8. De S4 was een tussen model met een oude carrosserievorm op een nieuw chassis.
Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud in cm3: 1599 en 1798
Vermogen in pk bij toeren/minuut: 96/5500 en 100/5000
Topsnelheid in km/uur: 175
Carrosserie/Chassis: kunststof op buizenchassis
Uitvoering: coupé Productiejaren: 1967-1973
Productie-aantallen: SI: 117, S2: 438, S3: 168 en S4:23
TVR TUSCAN V6 V8 V8 SE
Als opvolger voor de Griffith bouwde TVR d( Tuscan V8 die nog in hetzelfde jaar in de SE-uitvoering (Special Equipment) met een 271 pk motor en een langere wielbasis verscheen. In 1968 kwam de zo genaamde 'vide body' variant, waarvan maar 21 stuks verkocht wer den. Dit model werd speciaal voor Amerika gemaakt en verscheen dus niet op de Europese markt waar hij trouwens ook te duur voor geweest was. Voor de Europeaan ontstond de Tuscan V6 met een 3-liter Ford-Essex-motor. De V8-versies doen tegenwoordig het drievoudige van de hiernaast vermelde prijzen.
Aantal cilinders: V6 en V8
Cilinderinhoud in cm3: 2994 en 4727
Vermogen in pk bij toeren/minuut: 128/4750, 195/4400 en 271/6500
Topsnelheid in km/uur: 200-245
Carrosserie/Chassis: kunststof op buizenchassis
Uitvoering: coupé
Productiejaren: 1969-1971 en 1967-1970Productie-aantallen: 101, 28 en 45

TVR 1600 M, 2500 M & 3000 M
In juni en juli 1965 werden er bij TVR geen auto's gebouwd. De reden was niet dat men met vakantie was, maar dat de firma weer eens failliet was. Hulp bracht Martin Lilley met het geld van zijn vader. Onder de leiding van de 23-jarige garagehouder ontstond een nieuw model, de 2500 M, met de M voor Martin. Als krachtbron fungeerden de motoren van de Triumph TR6. Uitgerust met een 1,6- of 3,0-liter Ford motor ontstonden de 1600M en 3000M. Van de M-reeks werden de meeste wagens compleet afgeleverd,
Aantal cilinders: 4 en 6
Cilinderinhoud in cm3: 1599, 2498 en 2994
Vermogen in pk bij toeren/minuut: 86/5500, 106/4900 en 138/5000
Topsnelheid in km/uur: 160, 180 en 195
Carrosserie/Chassis: kunststof op buizenchassis
Uitvoering: coupé
Productiejaren: 1972-1977, 1971-1977 en 19721979
Productie-aantallen: 148, 947 en 654
TVR 3000 M TURBO
In het najaar van 1975 was het mogelijk een TVR 3000 M met een turbomotor te kopen. Daarmee was het merk een van de pioniers op dit terrein. De V6 was door Broadspeed onder handen genomen en leverde voldoende paarden voor een acceleratie van 0 naar 100 in maar 5,8 seconden. Ondanks het feit dat de wagen maar 1000 kg woog bedroeg het benzineverbruik 1 op 8. Tegenwoordig zouden we zeggen dat die turbovoorziening naar verhouding maar weinig extra's opleverde.
Aantal cilinders: V6
Cilinderinhoud in cm3: 2994
Vermogen in pk bij toeren/minuut: 230/5000
Topsnelheid in km/uur: 240
Carrosserie/Chassis: kunststof/buizenchassis
Uitvoering: coupé en cabriolet
Productiejaren: 1975-1979
Productie-aantallen: 20
TVR TAIMAR & 3000S
Door het achterste deel van de TVR 3000 M te veranderen ontstond de Taimar. De achterruit fungeerde nu als kofferdeksel, wat het in- en uitladen van kleine voorwerpen (voor grote was geen ruimte) makkelijker maakte. De Taimar kon ook als cabriolet, de eerste open TVR, besteld worden en ook deze wagen stond op het onderstel van de 3000 M met Ford V6-motor. De open Taimar heette 3000S. Beide typen konden ook met een turbomotor geleverd worden, die echter onwaarschijnlijk veel benzine verbruikte. Dit is een gezochte TVR geworden.
Aantal cilinders: V6
Cilinderinhoud in cm3: 2994
Vermogen in pk bij toeren/minuut: 138/5000 en 230/5500
Topsnelheid in km/uur: 210 en 240
Carrosserie/Chassis: kunststof/buizenchassis
Uitvoering: coupé en cabriolet
Productiejaren: 1975-1979
Productie-aantallen: 395 en 258 (Turbo: 30 en 13)