LAGONDA
In 1906 was de Amerikaan Wilbur Gunn in het Engselse stadje Staines begonnen m( de bouw van automobielen. Lagonda, zoals het merk zich noemde, werd al gauw bekend om zijn goede kwaliteit. In 1935 werd W.O. Bentley - hij had zijn bedrijf aal Rolls-Royce moeten verkopen - chef-ingenieur. In 1947 kwam Lagonda in financiële moeilijkheden en was men gedwongen een bod van de eigenaar van Aston Martin, David Brown, te accepteren.
LAGONDA 2,6 LITER
Deze wagen werd nog aangedreven door één van de motoren die Bentley voor Lagonda ontworpen had. De zescilinder had een cilinderkop met twee bovenliggende nokkenasssen. Interessant was dat de wagen ook achter onafhankelijke vering had. De 2,6 liter was met veschillende carrosserieën te koop. Ze waren echter alle, ook al door de luxe die ingebouwd was, aan de zware kant, zodat men niet van sportiviteit spreken kon. De Mk II van 1952 had lichte wijzigingen aan de binnen- en buitenkant ondergaan.
Aantal cilinders: 6
Cilinderinhoud in cm3: 2580
Vermogen in pk bij toeren/minuut: 105/5000
Topsnelheid in km/uur: 145
Carrosserie/Chassis: afzonderlijk chassis
Uitvoering: sedan en cabriolet
Productiejaren: 1947-1953
Productie-aantallen: 550
LAGONDA 3 LITER
De Lagonda voor 1953 had een nieuwe motor gekregen, een zescilinder die tot een inhoud van 3 liter opgeboord was. De twee nokkenassen-kop bleef natuurlijk één van de sterke punten evenals de carrosserie, die eers als tweedeurs sportieve coach gebouwd werc Er volgde een 3-position-drophead coupé en in '54- een sedan. Zij hadden alle twee nadelen: ze waren te zwaar en te duur om het ook maar een beetje tegen de Jaguars te kunnen opnemen. De Series II sedan van 1956 had vloerschakeling. De cabriolet was toen al niet meer leverbaar.
Aantal cilinders: 6
Cilinderinhoud in cm3: 2922
Vermogen in pk bij toeren/minuut: 140/5000
Topsnelheid in km/uur: 160
Carrosserie/Chassis: afzonderlijk chassis
Uitvoering: coach, sedan en cabriolet
Productiejaren: 1953-1957
Productie-aantallen: 430
LAGONDA RAPIDE
Deze wagen is reeds lang erg ondergewaardeerd. Zoals zijn voorgangers heeft hij een motor met dubbele nokkenassen die nu echter van een jongere, door Tadek Marek ontwikkelde, generatie is. Carrozzeria Touring was verantwoordelijk voor de aluminium carrosserie; de wagen heeft vier schijfremmen, torsiestaaf-vering en een De Dion-achteras. Men kan in de wagen in feite een Aston Martin DB 5 zien met een speciale koets en een minder sterke motor. Die motor zou drie jaar later in de Aston Martin komen.
Aantal cilinders: 6
Cilinderinhoud in cm3: 3995
Vermogen in pk bij toeren/minuut: 236/5000
Topsnelheid in km/uur: 200
Carrosserie/Chassis: aluminium/afzonderlijk chassis
Uitvoering: sedan
Productie jaren: 1961-1964
Productie-aantallen: 55
Maak jouw eigen website met JouwWeb