MG

MG behoort zeker tot de meest beroemde sportwagenmerken. De letters betekenen Morris Garages en dit verklaart waar Cicil Kimber de eerste auto's in 1923 gebouwd heeft: in de garages van William Morris waar hij bedrijfsleider was. De eerste exemplaren werden dan ook opgebouwd met Morris-onderdelen. De MG's behoorden al heel gauw tot de meest geliefde sportwagens. Ze waren betrouwbaar, relatief goedkoop in het onderhoud en snel genoeg om een race te kunnen winnen.

 

MG TC

De MG TC van 1945 was niets anders dan een vooroorlogse TB met een gedeeltelijk gesynchroniseerde versnellingsbak. Met hem begon de sportwagenrage in Amerika, ontketend door uit Europa terugkerende militairen die er een meenamen. Op dit kleine wagentje, met zijn grote spaakwielen en zijn prima wegligging, hadden de Amerikanen blijkbaar zitten wachten. Ze kochten wat de fabriek kon leveren en wel tegen de harde dollars die Engeland zo dringend nodig had. Uitsluitend als RHD geleverd. Onderdelen vormen nog steeds geen probleem.

Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud in cm3: 1250
Vermogen in pk bij toeren/minuut: 55/5200
Topsnelheid in km/uur: 120
Carrosserie/Chassis: afzonderlijk chassis
Uitvoering: cabriolet
Productiejaren: 1945-1949
Productie-aantallen: 10.000

 

MG —Y

De MG-YT was de laatste vierpersoons tourer die in Engeland gebouwd zou worden en dan nog alleen voor exportdoeleinden. Zijn TCmotor had twee carburateurs en dat was mee] dan de gesloten versie, de YA, kon bieden. Het werd geen succes. In de vierdeurs variant stond eveneens de motor van de MG TC en het onderstel was een verlengd TD-chassis. Ook zijn er Morris-delen gebruikt. De opvolger van deze sedan heette YB en was te herkennen aan wielen met een kleinere diameter en nieuw ontworpen spatborden.

Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud in cm3: 1250
Vermogen in pk hij toeren/minuut: YA en YB: 47/4800, YT: 54/5200
Topsnelheid in km/uur: 115 en 125
Carrosserie/Chassis: afzonderlijk chassis
Uitvoering: sedan en cabriolet
Productiejaren: 1947-53 en 1948-1950
Productie-aantallen: YA/YB: 7.459; YT: 877

 

MG TD

De TD was vooral een technisch verbeterde opvolger van de TC. Hij leek nog erg op zijn voorganger, maar had nu onafhankelijk geveerde voorwielen en tandheugelbesturing. Spaakwielen waren niet meer leverbaar, die zijn vaak achteraf gemonteerd. De Amerikaanse TDC (Competition) had ze wel. Met de introductie van de Mk II kwam er een sterkere motor. De spaakwielen moesten nu extra besteld worden. Het is de best verkochte T-serie geworden. Ook van deze TD verlieten de meeste exemplaren het stamland. Vele daarvan keren nu terug naar Europa.

Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud in cm3: 1250
Vermogen in pk bij toeren/minuut: 55 en 57/5200
Topsnelheid in km/uur: 130
Carrosserie/Chassis: afzonderlijk chassis
Uitvoering: cabriolet
Productiejaren: 1950-1953
Productie-aantallen: 29.664

 

MG TF

Na de TC en TD volgde de ... — fout de TF. De grondlijnen van de voorgangers waren nog aanwezig, maar de koplampen waren nu in de voorspatborden ingebouwd en de grille schuiner geplaatst. Ook waren de deurtjes groter geworden wat het in- en uitstappen vergemakkelijkte. In de wagen vielen de twee separate stoeltjes op die de bank van de TD vervingen. Technisch was er niet veel veranderd, maar de laatste exemplaren werden met een 1,5 liter motor afgeleverd. Als klassieker is de TF het populairst en dus ook het duurst, vooral de 1500.

Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud in cm3: 1250 en 1466
Vermogen in pk bij toeren/minuut: 55/5200 en 64/5000
Topsnelheid in km/uur: 130 en 140
Carrosserie/Chassis: afzonderlijk chassis
Uitvoering: cabriolet
Productiejaren: 1953-1954
Productie-aantallen: 6.400 en 3.400

 

MG MAGNETTE ZA & ZB

Toen de Magnette op de tentoonstellingen verscheen, voelden vele MG-liefhebbers zich verraden. Hier stond een wagen die helemaal niets met de (vooroorlogse) Magnette sportwagen te maken had. Hij had niet eens een MG-motor, maar een viercilinder van BMC en de grille was geen grille maar een ornament. Maar de wagen reed prima en daar ging het veel automobilisten om. MG trok met deze badge-engineering-modellen een nieuw koperspubliek aan. Voor MG-adepten wellicht een prima wagen voor barre seizoenen.

Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud in cm3: 1489
Vermogen in pk bij toeren/minuut: 61/4600 en 69/5400
Topsnelheid in km/uur: 120-130
Carrosserie/Chassis: zelfdragend
Uitvoering: sedan
Productiejaren: 1953-1956 en 1956-1958
Productie-aantallen: 18.076 en 18.524

 

MGA ROADSTER

Syd Enevers meesterlijke constructie had een moeilijke geboorte; Leonard Lord, een echte Austin-man en sinds de oprichting van BMC de grote baas, heeft de productie lang weten tegen te houden. Het is er, gelukkig voor zo veel fans, toch van gekomen want met de MGA begon een nieuw tijdperk in de geschiedenis van de sportwagen. Deze wagen biedt het oprechte sportieve gevoel van een Engelse roadster. Wie dat spartaanse niet belieft, kan beter een B kopen. Voor wie dat wel wil maar dan met vast dak, is er de coupé-versie van de A.

Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud in cm3: 1489, 1588 en 1622
Vermogen: 68/5500, 72/5600 en 90/5500
Topsnelheid in km/uur: 155-165
Carrosserie/Chassis: afzonderlijk chassis
Uitvoering: cabriolet
Productiejaren: 1955-1959, 1959-1961 en 19611962
Productie-aantallen: 58.750, 31.501 en 8.719 (incl. coupés)

 

MGA COUPÉ

Bijna een jaar na de introductie van de MGA roadster verscheen de wagen als coupé. Technisch waren de auto's identiek maar de geslo ten uitvoering kostte heel wat meer dan de roadster. Nu is die situatie omgekeerd. De coupé kreeg vanzelfsprekend ook steeds een grotere motor ingebouwd en uiteindelijk schijfremmen aan de voorwielen. In Amerika sloeg ook deze MG goed aan en tegenwoordig worden er weer heel wat teruggehaald, maar dat geldt voor heel wat MG's en Triumphs.

Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud in cm3: 1489, 1588 en 1622
Vermogen in pk hij toeren/minuut: 68/5500, 72/5500 en 90/5500
Topsnelheid in km/uur: 155-165
Carrosserie/Chassis: afzonderlijk chassis
Uitvoering: coupé
Productiejaren: 1956-1959, 1959-1961 en 1961 1962
Productie-aantallen: zie boven

 

MGA TWIN CAM

Niet iedereen is gelukkig geworden met de MGA Twin Cam. Zoals de naam al zegt, stond er een motor met twee nokkenassen in het chassis, een ontwerp van Harry Weslake. Vier schijfremmen en gesloten wielen met Rudgenaven waren een ander kenmerk. Helaas bleek de motor niet erg betrouwbaar en als hij niet heel precies afgesteld was, waren er moeilijkheden te verwachten. De Twin Cam kostte MG veel van zijn goede naam, een reden dat hij maar kort gebouwd werd. Onze prijsnoteringen betreffen de roadster.

Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud in cm3: 1588
Vermogen in pk bij toeren/minuut: 107/6500
Topsnelheid in km/uur: 180
Carrosserie/Chassis: afzonderlijk chassis
Uitvoering: coupé en cabriolet
Productiejaren: 1958-1960
Productie-aantallen: 2.111

 

MGB ROADSTER

Hoe kon MG een sportwagen bouwen met een zelfdragende carrosserie, met een ruim interieur en dan nog met draairaampjes in de echte portieren? De Amerikanen voor wie de wagen hoofdzakelijk bestemd was, stoorde het minder en ze kochten de auto volop; zelfs in 1980 nog toen de B hoog op zijn wielen stond, omgeven door lelijke zwarte bumpers, die nodig waren om aan de eisen van Washington te kunnen voldoen. Die modellen met rubber bumpers brengen tegenwoordig een kwart minder op dan de chroom-typen (vermelde prijzen). Door import uit de VS staan er nu veel te koop.

Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud in cm3: 1798
Vermogen in pk bij toeren/minuut: 94/5500
Topsnelheid in km/uur: 172
Carrosserie/Chassis: zelfdragend
Uitvoering: cabriolet
Productiejaren: 1962-1980
Productie-aantallen: 387.259

 

MGB GT

In 1965 kon de MGB-klant ook een gesloten uitvoering bestellen. De wagen was technisch gelijk aan de roadster maar begon zijn loopbaan direct met de vijfmaal gelagerde motor. De GT was niet alleen een mooie wagen maar ook een praktische, want achter de achterruit die als derde deur fungeerde, bevond zich een flinke bergruimte. De GT is als klassieker voor dagelijks gebruik zeer geschikt en daarbij betrouwbaar. Voor de gesloten versie geldt dat de rubber bumper-typen ongeveer een derde goedkoper zijn. En uit de VS afkomstige wagens zijn nog weer goedkoper.

Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud in cm3: 1798
Vermogen in pk hij toeren/minuut: 94/5500
Topsnelheid in km/uur: 170
Carrosserie/Chassis: zelfdragend
Uitvoering: coupé
Productiejaren: 1965-1980
Productie-aantallen: 125.621

 

MGC & GT, MGB GT V8

In een poging om van de MGB een opvolger voor de grote Austin-Healey te maken, bouwde men een 3-liter zescilindermotor in en doopte het geheel om in MGC. Erg geliefd werd de wagen niet (en hij is het nog niet) en ook de poging een Rover-V8 in de wagen te knutselen werd geen succes. Wie de keuze heeft tussen deze twee auto's, neme de laatste, daar zijn tenminste onderdelen voor te vinden. Bovendien zijn de prestaties en het weggedrag veel beter. Onze prijzen betreffen de C GT-typen.

Aantal cilinders: 6 en V8
Cilinderinhoud in cm3: 2912 en 3528
Vermogen in pk bij toeren/minuut: 145/5250 ei 137/5000
Topsnelheid in km/uur: 185-195
Carrosserie/Chassis: zelfdragend
Uitvoering: coupé, cabriolet en coupé
Productiejaren: 1967-1969 en 1973-1976
Productie-aantallen: 8.999 en 2.591

 

MG MIDGET

Eigenlijk is de MG Midget niets anders dan een Austin-Healey Sprite met een paar detailveranderingen. Technisch zijn de wagens het zelfde en daar ze op dezelfde lopende band gemaakt werden, kregen ze ook samen de verbeteringen en veranderingen ingebouwd. In 1971 stierf de Sprite en leefde de Midget, nu als Mk IV, verder. In 1974 noemde men hem 1500 en dat model herkende men aan zijn lelijke plastic bumpers. Deze typen kosten vanzelfsprekend wat minder. Een prima sportwagentje voor beginners.

Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud in cm3: 948, 1098, 1275 en 1493
Vermogen in pk bij toeren/minuut: 47/550066/5500
Topsnelheid in km/uur: 135-160
Carrosserie/Chassis: zelfdragend
Uitvoering: cabriolet
Productiejaren: 1961-1979
Productie-aantallen: 226.427

 

MG MAGNETTE MK III & IV

Deze vierdeurs sedan was niets anders dan Austin Cambridge met een ander gezicht, leren bekleding en een houten dashboard. En een iets sterkere motor, want de MG kwam de fabriek uit met twee carburateurs. Pininfarina had de carrosserie getekend en wie nu een niet te dure ruime klasse auto zoekt, kan zich aan de Magnette geen bult vallen. Er zullen er echter niet zo heel veel meer over zijn, want de wagen wordt nog steeds niet als waardevol gezien. Vanaf 1962 zijn er Magnettes in two-tone kleurstelling.

Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud in cm3: 1489 en 1622
Vermogen in pk bij toeren/minuut: 67/5200 en 68/5000
Topsnelheid in km/uur: 135-140
Carrosserie/Chassis: zelfdragend
Uitvoering: sedan
Productiejaren: 1959-1961 en 1961-1968
Productie-aantallen: 16.676 en 14.320

 

MG 1100 & 1300

Voor die klantenkring die wel een BMC 1100 wilde rijden, maar niet in een Austin of Morris gezien wilde worden, ontstond de MG 1100 uit de bagde-engineering filosofie. De wagen was niet veel beter dan zijn goedkopere broers maar had een paar acccessoires meer en een iets mooiere grille. Ook de in 1967 voorgestelde 1300 had nog maar één carburateur. Dit model kon ook met een automatische versnellingsbak besteld worden. De 1100 coach was een exportmodel. Japanners schijnen dol op deze badge-MG's te zijn.

Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud in cm3: 1098 en 1275
Vermogen in pk bij toeren/minuut: 55/5500, 70/5500
Topsnelheid in km/uur: 130-145
Carrosserie/Chassis: zelfdragend
Uitvoering: sedan en coach
Productiejaren: 1962-1968 en 1967-1973
Productie-aantallen: 124.860 en 32.549