ALLARD

Sidney Allard heeft aanvankelijk sportwagens voor terreinritten gebouwd en na de oorlog personenwagens met Amerikaanse V8-motoren. Aangezien de markt voor zijn producten slechts heel klein was, bouwde Allard, zelf een succesvolle rally-rijder, ook nog kleine driewieler bestelwagentjes om aan de kost te komen. In de late jaren vijftig probeerde de firma in Clapham het nog met toerwagens met een Jaguar-motor, maar ook hier was geen geld mee te verdienen. De zwanezang van het bedrijf vormde het vertimmeren van Ford Anglia's en in 1960 sloot Allard de poorten.

ALLARD K2

Allard was al in 1946 terug op de markt met een sportwagen, de Kl Deze werd aangedreven door een Ford V8-motor. Nadat er ruim 150 stuks van verkocht waren, volgde in 1950 de op de voorganger gelijkende K2 (foto), die zowel door een Ford-blok als doo een iets sterkere Mercury V8-krachtbron aangedreven kon zijn. De neus was gestroomlijn der dan de eerste versie en er was een kofferruimte gekomen. In de VS was de auto met een Cadillac-motor verkrijgbaar.


Aantal cilinders: V8
Cilinderinhoud in cm3: 3917
Vermogen in pk bij toeren/minuut: vanaf 96/3800
Topsnelheid in km/uur: 160
Carrosserie/Chassis: buizenchassis
Uitvoering: cabriolet en coupé
Productiejaren: 1950-1952
Productie-aantallen: 119

ALLARD P1

In 1949 verscheen Allard met een gesloten sportwagen, de P 1, die plaats bood aan vier personen. Het werd het meest verkochte Allard-model en toen Sidney Allard zelf met zo'n wagen in 1952 de rally van Monte Carlo won, was dit een reuze publiciteit. De meeste Pl's werden met een Mercury V8 met 115 pk geleverd maar de goede oude Ford V8 stond ook steeds ter beschikking. De P2 werd geen succes met zijn slechts 11 gebouwde exemplaren.



Aantal cilinders: V8
Cilinderinhoud in cm3: 3622
Vermogen in pk bij toeren/minuut: vanaf 86/3600
Topsnelheid in km/uur: 145
Carrosserie/Chassis: buizenchassis
Uitvoering: coupé
Productiejaren: 1949-1953
Productie-aantallen: 559

ALLARD J2X

In 1981 kwam de eerste replica van de Allard J2X uit een Amerikaanse werkplaats. De wagen heette nu Allard J2X2 en verschilde van het origineel alleen in de maten van zijn wielen. 250 stuks wilden de Amerikanen er bouwen en dat is viermaal zoveel als Sidney Allard er zelf gemaakt heeft. Dat de wagen nagebouwd wordt is geen wonder want de J2X was een prachtige sportwagen die in races niet te verslaan was. De wagens hadden altijd een V8-motor en meestal een van Cadillac.


Aantal cilinders: V8
Cilinderinhoud in cm3: 5428
Vermogen in pk bij toeren/minuut: 160/4300
Topsnelheid in km/uur: 200
Carrosserie/Chassis: aluminium op buizenchassis
Uitvoering: roadster
Productiejaren: 1951-1953
Productie-aantallen: 83

ALLARD M2X

Nadat de Allard P voor Sidney Allard zo'n succes geworden was, besloot hij in 1951 een cabrioletuitvoering van de wagen op de markt te brengen. Het bleek echter dat de wereld niet direct op de Allard M2X gewacht had, want de verkoopscijfers waren bedroevend. De wagen kon met Cadillac-, Ford-, Mercury- en Chrysler V8-motoren geleverd worden, maar de meeste Allard-klanten kozen er een van Ford. De M2X had een wielbasis van 254 cm en woog, schoon aan de haak, 915 kg.


Aantal cilinders: V8
Cilinderinhoud in cm3: 3622
Vermogen in pk bij toeren/minuut: 91/3600
Topsnelheid in km/uur: 145
Carrosserie/Chassis: aluminium/buizenchassis
Uitvoering: cabriolet
Productiejaren: 1951-1952
Productie-aantallen: 25