ROVER
De fietsenfabrikant Rover begint in 1904 met de bouw van auto's voor de middenklasse. Vanaf de jaren dertig zoekt men het in ruimere wagens. Tegen de geregeld dreigende massale ondergang van de Engelse autoindustrie heeft Rover zich lang kunnen weren. Pas in 1966 werd de firma een deel van British Leyland en in 1994 van BMW. De huidige formule omhelst de productie van klein tot groot en dat werkt: de goede naam is tot op heden behouden.
ROVER TEN, TWELVE, FOURTEEN & SIXTEEN
In 1946 kon men bij Rover weer personenauto's gaan bouwen. Het waren eerst nog de typen Ten, Twelve, Fourteen en Sixteen die men voor de oorlog al gemaakt had. Ze zagen er met hun vrijstaande koplampen werkelijk ouderwets uit, maar waren desondanks mooi van lijn. De aantrekkelijkste Rover van net na de oorlog is de Twelve cabriolet van 1947, maar die is moeilijk te vinden. De aankoop van een gesloten Ten, Twelve of Sixteen vormt nagenoeg geen probleem. Deze Rovers zijn solide en stralen klasse uit. Prijzen voor rechtsgestuurde wagens.
Aantal cilinders: 4 en 6
Cilinderinhoud in cm3: 1389-2147
Vermogen in pk bij toeren/minuut: 39/n.b.- 72/n.b.
Topsnelheid in km/uur: 110-120
Carrosserie/Chassis: afzonderlijk chassis
Uitvoering: sedan en cabriolet
Productiejaren: 1946-1948
Productie-aantallen: 2.640, 4.840, 1.705 en 4.150
ROVER P3 60 & 75
In februari 1948 kon Rover de 60 en de 75 P3 aanbieden, de eerste met een vier- en de tweede met een zescilindermotor in dezelfde carrosserieën. Ze leken nog sterk op hun voorgangers. De wagens hadden nieuwe motoren met de inlaatkleppen in de cilinder. kop en de uitlaatkleppen opzij. De voorwielophanging was onafhankelijk. De carrosserieën van de sedans hadden vier of zes zijruiten, terwijl de Sports Saloon bij dezelfd wielbasis slechts twee zijruiten had.
Aantal cilinders: 4 en 6
Cilinderinhoud in cm3: 1595 en 2103
Vermogen in pk bij toeren/minuut: 51/4000 en 73/4000
Topsnelheid in km/uur: 120 en 125
Carrosserie/Chassis: afzonderlijk chassis
Uitvoering: sedan
Productiejaren: 1948-1949
Productie-aantallen: 1.274 en 7.837
LAND-ROVER SI
Hoewel de jeep die zoveel bijdroeg om de oorlog te winnen niet te verslaan is als 4x4 voor de liefhebber, staat de Land-Rover toch zeker op de tweede plaats. De Land-Rover werd op 30 april 1948 voor het eerst aan het publiek getoond op de RAI in Amsterdam. Het was een open pick-up maar al in oktober '48 kon er ook een stationcar besteld worden. De Land-Rover is in vele varianten gebouwd met grote en kleine motoren die op benzine of op dieselolie liepen. Op onze foto een Land-Rover zoals hij vanaf '51 geleverd werd.
Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud in cm3: 1595-2052
Vermogen in pk bij toeren/minuut: 51/4000
Topsnelheid in km/uur: 96
Carrosserie/Chassis: aluminium/afzonderlijk chassis
Uitvoering: pick up en bestel
Productiejaren: 1948-1958
Productie-aantallen: 174.763
LAND—ROVER SII & SIIA
In 1958 volgde de Series II Land-Rover de nu tien jaar oude voorganger op. De nieuwe wagens waren groter geworden en heetten nu '88' en '109' in plaats van '80' waarbij deze getallen op de wielbasis in inches sloegen. Beide modellen waren zowel met een benzine- als met een dieselmotor verkrijgbaar en dan natuurlijk met verschillende carrosserieën. Vanaf '61 is er de SIIA, die in 1967 een optionele zescilindermotor krijgt. In '69 verhuizen de koplampen naar de schermen.
Aantal cilinders: 4 en 6
Cilinderinhoud in cm3: benzine: 2286-2625; diesel: 2052-2286
Vermogen in pk bij toeren/minuut: benzine: 77/4250; diesel: 52/3500
Topsnelheid in km/uur: 100-125
Carrosserie/Chassis: aluminium/afzonderlijk chas
Uitvoering: diverse
Productiejaren: 1958-1961 en 1961-1971
Productie-aantallen: ca. 450.000
LAND—ROVER SERIES III
De Series III was alleen maar in details, zoals de grille, van de vroegere series te onderscheiden. De grote verschillen vond men onder de aluminium huid. Bijvoorbeeld in de versnellingsbak die nu eindelijk volledig gesynchroniseerd was, in het remsysteem dat veel verbeterd was en in de wisselstroomdynamo. Het dashboard was nieuw, het had nu zelfs een handschoenenkastje en er bestond de mogelijkheid een radio in te bouwen. In 1976 werd in Solihull de miljoenste Land-Rover gebouwd. Vanaf 1980 is er de optie voor een V8-motor.
Aantal cilinders: 4, 6 en V8
Cilinderinhoud in cm3: benzine: 2286, 2625 en 3528; diesel: 2286
Vermogen in pk bij toeren/minuut: 67/4000- 91/n.b.
Topsnelheid in km/uur: 105-145
Carrosserie/Chassis: aluminium/afzonderlijk chassis
Uitvoering: diverse
Productiejaren: 1971-1985
Productie-aantallen: ca. 805.000
ROVER P4
Zoals alle Rover-producten was ook de P4-serie onverwoestbaar. De wagen had een geheel nieuwe carrosserie gekregen die in h najaar van 1949 veel opzien baarde. De klas had de keuze uit een groot aantal motoren en het aantal pk's dat die leverden, gaf meteen het type auto aan, zodat de Rover 75 een pk motor onder de kap had. De P4 werd aas geboden als '60', '75', '80', '90', '95', '101 `105 R', '105S' en '110'. Alle hadden ze vis portieren, veel binnenruimte en een mooi e solide afgewerkt interieur. Tot 1952 was er de 'Cyclops' derde koplamp.
Aantal cilinders: 4 en 6
Cilinderinhoud in cm3: 1997-2625
Vermogen in pk bij toeren/minuut: 61/4000125/5000
Topsnelheid in km/uur: 125-170
Carrosserie/Chassis: afzonderlijk chassis
Uitvoering: sedan
Productiejaren: 1950-1964
Productie-aantallen: 130.342
ROVER 3 LITRE (P5)
Met de `Three Litre' stapte Rover naar de duurdere klasse. Aan luxe kwam de auto niet te kort. De stoelen en banken waren in zorgvuldig handwerk met leer overtrokken en he dashboard was weer van hout. Nadat de wagen enige maanden in productie geweest was, werden er na juni 1959 schijfremmen bij de voorwielen gemonteerd en een jaar later was er stuurbekrachtiging. In 1962 kwam er ook een 'coupé' uitvoering, een vierdeurs wagen met een aflopend dak. Wederom solide auto's, maar zeer roestgevoelig.
Aantal cilinders: 6
Cilinderinhoud in cm3: 2995
Vermogen in pk bij toeren/minuut: 117/4250- 136/5000
Topsnelheid in km/uur: 160-175
Carrosserie/Chassis: zelfdragend
Uitvoering: sedan en 4-deurs coupé
Productiejaren: 1959-1967
Productie-aantallen: 48.541
ROVER 3,5 LITRE (P5B)
Dat ook een olifant snel kan zijn, bewees Rover met zijn 'Three and a Half Litre'. De wagen had nu een moderne aluminium V8-motor die men bij General Motors ingekocht had en die onder andere in de Buick Special ingebouwd geweest was. Met deze kopklepper was de zware wagen — hij woog tenslotte 1734 kg en als coupé een paar kg minder —snel genoeg geworden om indruk te maken op het overige verkeer. De montage van Rostyle-wielen is wat overdreven. De verkoop van sedan en coupé liep ongeveer gelijk op. Restauratie van een PSB kan flink in de papieren lopen.
Aantal cilinders: V8
Cilinderinhoud in cm3: 3528
Vermogen in pk bij toeren/minuut: 151/5000 -161/5200
Topsnelheid in km/uur: 190
Carrosserie/Chassis: zelfdragend
Uitvoering: sedan en 4-deurs coupé
Productiejaren: 1967-1973
Productie-aantallen: sedan: 11.501; coupé: 9.09
Maak jouw eigen website met JouwWeb